Osallistujille räätälöidyissä sanataidepajoissa herätellään kohderyhmän mielenkiintoa tekstejä kohtaan elämyksellisin ja osallistavin menetelmin. Pajoissa voidaan hyödyntää sanataiteen menetelmien lisäksi muita taiteen lajeja, kuten musiikkia, kuvataidetta ja draamaa. Lukeminen ja kirjoittaminen eivät välttämättä ole se kärki, jolla toimintaa markkinoidaan osallistujille. Kohderyhmää lähestytään sen sijaan heitä kiinnostavat aiheet ja teemat edellä. Kohderyhmän mielenkiintoja voi selvittää esimerkiksi ideapajojen avulla.
Huomaathan, että esimerkeissä käytetyt aineistot ovat vain esimerkkejä. Voit valita omiin pajoihisi juuri sinun ryhmällesi sopivia aineistoja!
Tämä osio sisältää myös sanataiteen ja selkokielen yhdistäviä harjoitteita. Tutustu selkokirjallisuuteen ja ota selkokielinen materiaali mukaan sanataidepajoihin. Käytä erilaisia selkokirjoja tai Selkosanomia yleiskielisten tekstien rinnalla. Mieti, miten eri ryhmien kohdalla korostat selkokieltä, sillä selkokieli saattaa luoda myös ennakkoluuloja. Näin ollen henkilö, joka hyötyisi selkokielestä, saattaa jättää selkokirjan lukematta.
Selkokielen käyttö on tärkeää myös puheessa. Käytä tilannekohtaisesti selkopuhetta tai vähintään selkeää puhetta. Ota katsekontaktia, puhu suoraan osallistujille ja panosta vuorotteluun puheessa. Käytä arkielämästä tuttuja sanoja ja tavallista puhekieltä. Osoita ilmein ja elein, että olet kiinnostunut. Anna osallistujille aikaa vastata.
Inspiraattori arpoo sekä menetelmän että aiheen. Inspiraattorin avulla voit pohtia työpajaa suunnitellessasi, sopiiko kyseinen kokonaisuus ohjattavalle ryhmälle. Ennen inspiroitumista valitse yksi kolmesta kategoriasta: ideatyöpaja, sanataidetyöpaja tai tekstitreeni.
Tavoite: Tavoittaa kohderyhmää ja saada houkuteltua helpoin keinoin mukaan tarinankerrontaan. Herättää kiinnostusta tarinoihin ja kirjaston tai muun toimijan palveluihin. Voidaan käyttää myös ennakkomarkkinointina ryhmien tai tapahtumien yhteydessä.
Kesto: noin 1-2 viikkoa
Osallistujamäärä: rajaton, voidaan tehdä avoimeksi tai käyttää aiemmin kohdatulle ryhmälle
Tila-, laite- ja materiaalivaatimukset: sometili, jolla on jo seuraajia, Instagram-osaamista
Haastavuus: 2
Soveltuvuus: Testattu Lukemattomien mahdollisuuksien Instagram-tilillä.
Kuvaus
Sosiaalisen median (tässä Instagram) kautta osallistetaan nuoria aikuisia kehittelemään yhdessä tarinaa. Tarinasta kannattaa viestiä yhteistyökumppaneille, joiden kautta saadaan lisää osallistujia.
Tavoite: Tutustua sanomalehtien otsikointeihin, niiden tuomiin mielikuviin ja monitulkintaisuuteen sekä klikkiotsikoihin.
Kesto: noin 1-2 tuntia
Osallistujamäärä: maksimissaan 15
Tila-, laite- ja materiaalivaatimukset: sanomalehtiä, kyniä, paperia
Haastavuus: 2
Soveltuvuus: Testattu kuntouttavan työtoiminnan ryhmässä.
Työpajan kuvaus
Pajan aluksi kannattaa jutella otsikoinnista ja ottaa puheeksi esimerkiksi viikon mieleenpainuvimmat, mukavimmat tai oudoimmat otsikot. Voidaan jutella myös klikkiotsikoista ja otsikoiden merkityksestä. Tärkeää on jutella myös otsikoiden monitulkintaisuudesta.
Tavoite: Oman tarinan kertominen ja oman elämän tarkastelu eri näkökulmista, lukuvinkit ja yleistiedon karttuminen.
Kesto: noin 1 tunti
Osallistujamäärä: 3–10
Tila, laite- ja materiaalivaatimukset: elämäkertateoksia, tyhjiä papereita ja kyniä
Haastavuus: 2
Soveltuvuus: Sopii ryhmille, joilta sujuu omasta menneisyydestä puhuminen toisille. Testattu vankilaryhmässä.
Työpajan kuvaus
Tavoite: Pajan tavoitteena on rentoutuminen ja hyvä olo. Sanataide toimii välineenä rentouttavan hetken järjestämiseen.
Kesto: 1 tunti
Osallistujamäärä: 3–12
Tila, laite- ja materiaalivaatimukset: runoäänitteitä ja äänikirjoja, kyniä, paperia sekä taidekuvia
Tilavaatimukset: mahdollisuus rentoutumiseen ja mukavaan asentoon
Haastavuus: 1
Soveltuvuus: testattu ammattikoululaisten ryhmässä, vapaan luovan kirjoittamisen kesäkerhossa ja vankilaryhmässä
Työpajan kuvaus
Rentoutukaa äänikirjan avulla noin 15 minuuttia.
Rentoutuksessa kuunnellaan runoja, lyhyitä tarinoita ja katkelmia kirjasta lepoasennossa ja silmät kiinni, esimerkiksi viltin alla. Muun muassa seuraavat teokset sopivat rentoutushetkeen hyvin:
Rentoutumisen jälkeen käytetään noin 30 minuuttia aikaa meditatiiviseen kirjoittamiseen. Valitse ryhmällesi sopiva tai sopivat harjoitukset (a, b tai c):
a. Läsnäolevan kirjoittamisen harjoitus
Sulje silmät. Havainnoi ympäristöä ilman näköaistia. Mitä ääniä kuulet? Tulevatko ne kaukaa vai läheltä? Mitä tunnet kehoasi vasten? Havainnoi ilmavirtaa, lämpötilaa ja istuma-asentoa. Erittele mahdollisimman tarkasti havaintoja ja tuntemuksia. Harjoituksen tarkoituksena on pysähtyä käsillä olevaan hetkeen.
b. Meditatiivisen kirjoittamisen harjoitus (Suurla 1998: Meditatiivinen eli dialoginen kirjoittaminen). Harjoituksen tarkoituksena on ajattelun selkeytyminen ja pohdiskelevan kirjoittamisen harjoitteleminen. Voit myös ennen harjoitusta kertoa ryhmälle intuitiosta.
c. Kuvasta kirjoittaminen
Kirjoitukset käydään läpi suullisesti.
Loppuharjoituksena suljetaan silmät ja rauhoitutaan. Kuunnellaan, minkälaisia ääniä kuuluu mahdollisimman kaukaa ja minkälaisia ääniä mahdollisimman läheltä.
Tavoite: Lukuvinkit, uusiin kulttuurisisältöihin tutustuminen ja yleistiedon karttuminen, ryhmässä toimiminen ja omien ajatusten jakaminen toisten kanssa.
Kesto: 1,5 tuntia
Osallistujamäärä: 4–12
Haastavuus: 2
Tila, laite- ja materiaalivaatimukset: Esimerkkiteokset, suljetun huoneen arvoitus -tehtävä, juliste tai suuri kuva, jossa on mahdollisimman paljon henkilöitä ja tapahtumia. Mahdollisuus työskennellä pöydän ääressä.
Soveltuvuus: Soveltuu jännityksestä pitäville. Testattu kuntouttavan työtoiminnan ryhmässä.
Työpajan kuvaus
Valitse kirjallisuutta osallistujien mielenkiinnon kohteiden mukaisesti. Esimerkkipajassa työllisyyspalvelun ryhmässä oltiin kiinnostuneita psykologisesta kauhusta, true crimesta, salatieteistä ja spekulatiivisesta fiktiosta.
Rikospisteen teoksia
Kauhupisteen teoksia
Tavoite: Laululyriikkaan tutustuminen tekstilajina, tekstin analysoiminen, oman version tuottaminen ja sen suullinen esittäminen ääneen lukemalla.
Kesto: noin 1,5 tuntia
Osallistujamäärä: 5–12
Haastavuus: 2
Tila, laite- ja materiaalivaatimukset: Esimerkkikappaleet YouTubesta tai levyltä, kappaleiden lyriikat paperille printattuna. Tilassa tulee olla äänentoisto.
Soveltuvuus: Genreä vaihtamalla pystyy muokkamaan eri ryhmien toiveiden mukaiseksi. Iskelmäpaja on ideoitu ja testattu ammattioppilaitoksessa opiskelevien nuorten miesten ryhmissä.
Työpajan kuvaus
Tavoite: Nuorille aikuisille räätälöidyt kirjastokierrokset tekevät kirjastoa tutuksi osallistujien kiinnostuksen kohteet huomioiden ja osallistujia aktivoiden.
Kesto: 15–60 minuuttia
Osallistujamäärä: 3–12
Tila, laite- ja materiaalivaatimukset: Riippuu toteutuksesta.
Haastavuus: 1
Soveltuvuus: Testattu kohtaamispaikan ja kuntouttavan työtoiminnan ryhmässä.
Esimerkkejä räätälöidyistä kirjastokierroksista
Kirjastokierros suljettujen ovien taakse
Kierroksella ryhmä pääsee tutustumaan kirjojen palautusketjuun ja kuulemaan, mitä kirjaston kulisseissa tehdään. Mahdollisuuksien mukaan vieraillaan myös esimerkiksi kellarissa, kirjavarastossa tai ullakolla.
Kierroksen varrella ohjaaja kertoo hauskoja yksityiskohtia esimerkiksi vanhoista kirjaston työntekijöistä, kummitusjuttuja, knoppitietoa ja pieniä historiaan liittyviä tietoiskuja. Osallistujia aktivoidaan pitämällä yllä keskustelua ja jutustelemalla perinteisestä opastetusta kierroksesta poiketen. Mahdollisuuksien mukaan kierrokselle voidaan järjestää pieniä sanataide- ja muita tehtäviä.
Vinkkauskierros
Vinkkauskierrosta edeltää ideapaja, jossa on käyty läpi ryhmää kiinnostavia harrastuksia, ilmiöitä ja tekemisiä. Vinkkauskierroksella esitellään näiden pohjalta valittuja aineistoja ja näytetään, mistä aineistot löytyvät. Muista vinkata myös selkokirjoja!
Parhaat hengailupaikat -kierros
Esitellään kirjastossa paikat, joissa on mukavinta viettää aikaa itsekseen tai pienellä porukalla.
Tavoite: Työpajan tavoitteena on tutustua reseptin muotoon ja kirjoittaa oma resepti itseä kiinnostavasta aiheesta.
Kesto: noin 1 tunti (vaiheet 1–3) + 15 minuuttia (vaihe 4)
Osallistujamäärä: 3–12
Haastavuus: 2
Tila, laite- ja materiaalivaatimukset: Työpajassa tarvitaan erilaisia keittokirjoja, myös selkokielisiä keittokirjoja (Niina Mälkiä: Gourmee on helppo nakki, Tuomas Kilpi: Vegaani selkokielellä), tyhjiä papereita ja kyniä. Mielellään pöytätilaa työskentelyyn.
Soveltuvuus: Testattu ammattioppilaitoksen kokkiopiskelijoiden kanssa.
Työpajan kuvaus
Tavoite: Työpajan tavoitteena on laatia käytetyn auton myynti-ilmoitus, joka on humoristinen tai yllättävä, huomiota herättävä ja täynnä elettyä elämää.
Kesto: noin 45 minuuttia + (toinen vaihe 30 minuuttia)
Osallistujamäärä: 3–12
Haastavuus: 2
Tila, laite- ja materiaalivaatimukset: Työpajassa tarvitaan printattuja (tai esim. PP-esityksessä seinälle heijastettuja) esimerkkejä auton myynti-ilmoituksista, kopioita etukäteen laaditusta tyhjästä myynti-ilmoituslomakkeesta (tai tyhjiä papereita) ja kyniä sekä pöytätilaa työskentelyyn.
Soveltuvuus: Ryhmät, joissa osallistujat ovat kiinnostuneita autoista. Testattu ammattioppilaitoksen sähköalan opiskelijoiden kanssa.
Työpajan kuvaus
Tavoite: Työpajan tavoitteena on tehdä oma teksti itseä kiinnostavasta aiheesta leikkaamalla ja repimällä lyhyitä lauseita ja yksittäisiä sanoja ja kirjaimia lehdistä.
Kesto: 1 tunti
Osallistujamäärä: 3–12
Tila, laite- ja materiaalivaatimukset: Työpajassa tarvitaan aikakauslehtiä, joita voi repiä ja leikellä, tyhjiä papereita, saksia, liimaa ja kyniä. Lisäksi runokirjoja/laululyriikoista koottuja kirjoja/aforismikokoelmia, selkokirjoja, Selkosanomat ja niin edelleen. Riittävästi pöytätilaa työskentelyyn.
Haastavuus: 1
Soveltuvuus: Sopii puuhastelusta ja käsillä tekemisestä pitäville sekä visuaalisesti orientoituneille ryhmille. Testattu ammattioppilaitoksen rakennusalan opiskelijoiden kanssa ja kuntouttavassa työpajatoiminnassa.
Työpajan kuvaus
Tavoite: Tukea lukemisen ja lausumisen opettelua sekä antaa onnistumisen kokemuksia ja vahvistaa yhdessäolon tunnetta. Rytmi auttaa hahmottamaan selkeitä lauseita ja sanoja. Rytmin universaaliuden vuoksi menetelmä sopii hyvin kielen opetteluun.
Kesto: 1 tunti
Osallistujamäärä: 20
Tila, laite- ja materiaalivaatimukset: Projektori, tietokone, rytmitaulukkopohja, metronomi tai -sovellus. Suljettu oma tila antaa rauhan pitää ääntä vapautuneesti.
Haastavuus: 2
Soveltuvuus: Testattu suomen kielen opiskelijoilla, kuntouttavassa työpajatoiminnassa ja kehitysvammaisilla.
Työpajan kuvaus
Lyhyen tekstimäärän lisäksi Sykkii rytmii -työpajassa tärkeässä roolissa on lausuminen. Oman äänen käyttö ja rytminen lausunta voi olla joillekin vastenmielistä, mutta useille se tarjoaa kuitenkin mukavan yhteisen hetken ja onnistumisen kokemuksia. Rytminen lausunta sopii hyvin ryhmille, jotka eivät pelkää heittäytymistä.
Rytmitaulukko-menetelmä on tämän työpajan ytimessä, ja mikäli ohjaajalta löytyy rytmitajua, rytmiseen sanojen sovittamisen kehikkoon pääsee vaivatta kiinni. Menetelmä esitellään Paul Edwardsin How to Rap -kirjassa (2009). Karri “Paleface” Miettinen ja Esa Salminen käyvät läpi suomiräppäreiden lyriikoita ja sovittamisen tapoja teoksessa Kolmetoista kertaa kovempi – räppärin käsikirja (2019). Heini Strand Hyvä Verse -kirja käsittelee suomalaisten naisräppäreiden lyriikkaa sekä sovitus- ja räptyylejä.
1. | 2. | 3. | 4. | |
1. | Tänään | täällä | räppäil- | lään |
2. | pidetään | puhe | rytmis- | sää |
1. | 2. | 3. | 4. | |
1. | Hy- | vää | päi- | vää |
2. | Hyvää | – | päivää | – |
1. | 2. | 3. | 4. | |
1. | Tänään | täällä | räppäil- | lään |
2. | pidetään | puhe | rytmis- | sä |
3. | osataan | kertoo | mikä mät- | tää, mut |
4. | tänään | ei oo | mitään hä- | tää |
5. | tiistai- | na on | kaunis- | ta, |
6. | vaikka | tulis | vesisadet- | ta |
Jo ennakkoon räppiä tunteville haastetta räpkirjoittamiseen saa vaihtelemalla riimiparien sovituspaikkoja, lisäämällä tavumääriä lokeroa kohden sekä tekemällä sanoille tyypillisiä räp-painotuksia, jotka ovat muuten puhekielessä odottamattomia ja epätavallisia. Sanan voi siis jakaa eri iskuille monin yllättävin tavoin.
Räppäreiden omat tyylit alkavat muodostua, kun rytmi tulee luontevasti mukaan kirjoittamiseen ja aletaan irrottelemaan yksinkertaisimmasta kaavasta. Motivoituneille räppäreille harjoituksia voi soveltaa hyvin monella tavalla. Esimerkiksi Kolmetoista kertaa kovempi – räppärin käsikirjasta saa harjoitteiden soveltamiseen ideoita.
Tavoite: Päästä kuvien kautta kiinni teksteihin ja ymmärtää tekstin ja kuvan välistä suhdetta.
Kesto: 1 tunti
Osallistujamäärä: 3–12
Tila, laite- ja materiaalivaatimukset: älypuhelin, puhelimen valokuvagalleria, meemisivusto, kyniä, paperia, aikakauslehtiä, sakset ja liimaa, sarjakuvia, tietokone ja projektori
Haastavuus: 2
Soveltuvuus: Sopii verkkokirjoittamisesta, ajankohtaisista ilmiöistä, sarjakuvista ja muusta kuvallisesta ilmaisusta kiinnostuneille. Meemit mahdollistavat myös huumorin käyttöä, ja siksi työpaja soveltuu myös niille, joilla on vaikeuksia suhtautua vakavasti lukemiseen esimerkiksi ryhmäpaineen vuoksi. Testattu suomen kieltä opiskelevien kanssa.
Työpajan kuvaus
Kuvat auttavat kielellistä ajattelua alkuun ja antavat sanoille suunnan. Olennaista näille kuvia ja tekstiä yhdistäville työpajoille on yksittäinen ja erillinen kuva. Keskittyminen rajataan yhteen kuvaan, jotta kokonaisuus on helposti hahmottuva, eikä vaadi suurta kielellistä ponnistelua. Nimeäminen ja omaehtoinen kielenkäyttö ovat näissä harjoituksissa etusijalla.
Tavoite: Rohkaista osallistujia keskittymään tekstien herättämiin aistihavaintoihin ja tuntemuksiin. Tuoda esille tekstin tulkintojen rikkautta ja moninaisuutta osallistujien kesken.
Kesto: noin 1 tunti
Osallistujamäärä: 4–12
Tila, laite- ja materiaalivaatimukset: kyniä, Moniaistillinen lukuhetki -pohjia ja lyhyitä 1–2 sivun tekstejä 5–8 kappaletta
Haastavuustaso: 1
Soveltuvuus: Tekstien valinnassa huomioidaan osallistujien taitotaso ja mielenkiinnot, eli pajaa voidaan soveltaa taitotasoltaan hyvin monenlaisille lukijoille. Testattu kuntouttavan työtoiminnan ryhmässä.
Työpajan kuvaus
Vinkkejä tekstien valintaan: Kannattaa huomioida ryhmän taitotaso ja kiinnostus. Jos osallistujien mielenkiintoja on jo selvillä, niihin liittyvät tekstit voivat toimia hyvin. Kannattaa välttää valitsemasta liian kiistanalaisia tai ahdistavia aiheita. Tekstit kannattaa pitää suhteellisen lyhyinä (1–2 sivua), jos mukaan halutaan useita keskenään erilaisia tekstejä. Mukana voi olla myös selkokielisiä tekstejä. Teksteinä voidaan käyttää esimerkiksi seuraavia novelleja:
Tavoite: Tutustua aistien ja mielikuvituksen merkitykseen tarinoiden tuottamisessa. Aktivoida lyhyempien ja yksinkertaisten kirjoitusharjoitusten äärelle.
Kesto: noin 1,5–2 tuntia
Osallistujamäärä: 4–10
Tila-, laite- ja materiaalivaatimukset: Kyniä ja tyhjiä papereita (A4). Kuvakortteja, esim. Dixit-kortteja tai Ateneumin taidekortit ja taidepostikortteja. Korteista voi valita sellaisia, joissa on mukana hahmoja. Seitsemän virkkeen novelli -pohjia (Materiaalit-sivulla). Mahdollisesti kirjoitusalustoja, mikäli tilassa ei ole pöytätilaa.
Haastavuus: 2
Soveltuvuus: Harjoitus ei vaadi luovan kirjoittamisen taitoa. Seitsemän virkkeen novellia voidaan rakentaa sekä vähän että paljon kirjoittavien kanssa. Soveltuu lähtötasoltaan monenlaisille kirjoittajille lopputuloksen tavoitteita tuunaten yksinkertaisemmaksi tai kunnianhimoisemmiksi. Testattu kuntouttavan työtoiminnan ryhmässä. Voi toimia jatkopajana moniaistilliselle lukutuokiolle.
Työpajan kuvaus
Paja voi toimia jatkopajana moniaistilliselle lukutuokiolle kokonaisuudessaan tai niin, että se toteutetaan jatkona sille vain kohtaan 7 saakka. Vaihtoehtoisesti myös Seitsemän virkkeen novelli -harjoitusta voi tehdä kokonaan omana harjoituksenaan.
Moniaistillinen kirjoitustuokio
Seitsemän virkkeen novelli
Tavoite: Laittaa osallistujat pohtimaan pienempiä ja suurempia haaveitaan, tuoda esille osallistujien mielenkiinnon kohteita sekä tutustua rennon kirjoittamisen maailmaan.
Kesto: 1 tunti
Osallistujamäärä: maksimi 20
Tila, laite- ja materiaalivaatimukset: haaveviikko-pohjat (kaksipuoleiset), kyniä ja tyhjiä A4-papereita
Haastavuus: 2
Soveltuvuus: Ryhmälle, jolla on tarpeeksi leikkimieltä ja mielikuvitusta lähteä pohtimaan omia haaveitaan.
Työpajan kuvaus
Haaveviikko-tehtävässä osallistujat miettivät omaa unelmiensa viikkoa ja sen tapahtumia. Lopuksi kirjoitetaan vapaata tajunnanvirtaa omasta haaveviikosta. Tehtävän tarkoituksena on toimia positiivisten ajatusten herättäjänä kirjoittajalle itselleen ja rohkaista kirjoittamaan ilman huolta oikeinkirjoitussäännöistä.
Tavoite: Työpajan tavoitteena on tutustua runouteen selkokielisten runojen kautta sekä tuottaa itse runoja tai aforismeja ilman kirjoittamista.
Kesto: noin 40 minuuttia
Osallistujamäärä: 1–20
Haastavuus: 1
Tila-, laite- ja materiaalivaatimukset: Työpajassa tarvitaan selkokielisiä runokirjoja (esimerkiksi Tuija Takala: Onnen asioita, Helena Seppälä: Tämä on minun lauluni) sekä tieto- ja kaunokirjallisuutta ohjaajan oman valinnan mukaan. Kopioita dekkareiden sivuista, kyniä, erikokoisia lasipurkkien kansia ja pöytätilaa työskentelyyn.
Soveltuvuus: Harjoitukset eivät vaadi luovan kirjoittamisen taitoa. Tässä tehtävässä ei kirjoiteta.
Työpajan kuvaus
Tavoite: Työpajan tavoitteena on tutustua selkokieliseen kaunokirjallisuuteen (keskiössä Tuija Takala: Lauralle oikea (Avain), Tuija Takala: Hyvä päivä (Opike), Riikka Tuohimetsä: Rambo (Avain)) sekä dialogiin. Kehittää mielikuvitusta ja maailman katsomista myös toisen henkilön näkökulmasta (versio 2).
Kesto: noin 40 minuuttia (versio 1), noin 1 tunti (versio 2)
Osallistujamäärä: 4–20
Haastavuus: 1 (versio 1), 2 (versio 2)
Tila-, laite- ja materiaalivaatimukset:
Versio 1: Työpajassa tarvitaan selkorepliikkejä tulostettuna ja erilleen leikattuna (Valmis repliikkilistaus tämän verkkokäsikirjan Materiaalit-sivulla. Listauksessa on käytetty selkokielisiä repliikkejä Tuija Takalan sekä Riikka Tuohimetsän teoksista, ks. kohta Tavoite. Listauksesta löytyy myös vapaasti keksittyjä selkorepliikkejä. Repliikit on eritelty aloitus-, keskustelu- ja lopetusrepliikkeihin).
Versio 2: Ammattinimikkeitä (valmis listaus tämän verkkokäsikirjan Materiaalit-sivulla. Voit keksiä myös itse lisää), paperia ja kyniä, pöytätilaa työskentelyyn.
Soveltuvuus: Harjoitusversio 1 ei vaadi kirjoittamista. Harjoitusversio 2 vaatii sekä kirjoittamista että roolihahmon sisäistämistä.
Työpajan kuvaus
Tavoite: Työpajan tavoitteena on tutustua selkokieliseen kaunokirjallisuuteen sekä oppia näkemään, miten erilaiset sanat vaikuttavat puheeseen sekä tekstiin.
Kesto: noin 40 minuuttia – 1 tunti
Osallistujamäärä: 4-20
Haastavuus: 2
Tila, laite- ja materiaalivaatimukset: Työpajassa tarvitaan selkokielisiä dekkareita, huumorikirjoja sekä romaaneja, monistettuja kirjojen tekstikappaleita tai sivuja, kyniä, iso paperi seinälle kiinnitettäväksi (teippiä ja paksu tussi) tai läppäri ja videotykki, pöytätilaa työskentelyyn.
Soveltuvuus: Harjoituksessa kirjoitetaan. Lisäksi se vaatii jonkin verran suomen kielen kieliopin (verbi) tuntemusta. Sopii hyvin myös maahanmuuttajien kielenoppimiseen.
Työpajan kuvaus