Asiakasprofiili - Skeptikko
Profiilin tunnuspiirteet
- 20-30 -vuotias.
- Itsevarma, oman arvonsa tunteva.
- Kaipaa kunnioitusta.
- Haluaa tulla nähdyksi omana itsenään.
- Haluaa kertoa mielipiteensä.
- Tarvitsee aikaa ”lämpenemiseen”.
- Kriittinen, vaikeasti lämpenevä.
- Uskoo pystyvänsä, mutta ei kiinnosta.
- Epäilee ja suhtautuu skeptisesti yhdessä tekemiseen.
- Ei motivoidu, jos ei näe suoraa hyötyä itselleen.
- On huolissaan omasta yksityisyydestään.
- Sosiaaliset taidot heikot, voi antaa itsestään huonomman kuvan, kuin mitä on.
- Negatiiviset kokemukset yhteiskuntajärjestelmästä.
- Yhteiskuntakriittinen.
- Arvostelee järjestelmää.
- Kokee itsensä uhriksi.
- Ei näe, miten voi omalla toiminnallaan vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa.
- Asenne esim. kirjastoa kohtaan ja koko yhteiskuntaa kohtaan negatiivinen.
- Negatiivisia kokemuksia koulusta ja opiskelusta.
- Haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi ja arvostetuksi.
- Arjessa on tekemistä, esim. koodaa tai pelaa tietokoneella.
Mitä vaatii ohjaajalta?
- Ohjaajan täytyy perustella yhdessä tekemistä moneen kertaan.
- Kykyä kuunnella ja kohdata.
- Kykyä perustella omaa toimintaansa ja muuttaa ennakkosuunnitelmaa.
Mikä saa tulemaan kirjastoon?
- Mikäli näkee kirjastosta suoran hyödyn itselleen, voi hyvinkin käyttää kirjastoa.
- Luovat menetelmät eivät välttämättä toimi.
- Kokee yhdessä tekemisen esimerkiksi askartelun lapselliseksi.
- Pitää nähdä selkeästi, mikä on arvo toiminnasta on itselle, ennen kuin innostuu.
- Voidaan tarjota hänelle suunniteltuja, räätälöityjä palveluita.
- Voi kiinnostua häntä kiinnostavasta aineistosta ja muista hyödyllisiksi tai viihdyttäviksi kokemistaan kirjaston palveluista.
- Voisi tulla esimerkiksi kirjaston järjestämään koulutukseen, jos kokee että hyötyy tästä.
- Mikäli on tarjolla esim. tarpeeksi kiinnostava ja haastava työpaja, saattaa tulla vaikka yksin.
- Ei kuitenkaan halua sitoutua ennakkoon, vaan sitoutuu toimintaan mielenkiinnon kautta.
Mistä tavoittaa?
- Työllisyyteen tähtäävien palveluiden kautta. Pakko osallistua esimerkiksi työkokeiluun tukien saamiseksi.
Mitä kirjasto voi tarjota?
- Toimintaa, jossa skeptikko saa äänensä kuuluviin ja kokee oppivansa uutta.
- Työpajoista esimerkiksi provosointityöpaja tai tietokilpailun laatiminen voivat toimia, samoin koodauskurssit, pelikerhot ynnä muut sellaiset.