Ohjaustilanne
Lukuohjaustilanteessa keskeinen toimija on ohjaaja, joka suunnittelee, toteuttaa ja arvioi tilanteen. Onnistumisen edellytyksenä on se, että ohjaaja on kiinnostunut sekä asiasta että ihmisistä, joille hän valmistelee ohjauksen.
Hyvälle ohjaajalle ei ole yhtä mallia, vaan jokaisessa kirjastolaisessa on potentiaalia. Tärkeintä on uskaltaa lähteä ihmisten luo, rohkeus kohdata heidät sellaisina kuin he ovat ja halu kuulla heitä ilman arvostelua. Kohderyhmässä on yhtä lailla introvertteja kuin ekstroverttejä persoonia, joten myös ohjaaja saa olla omanlaisensa. Ohjaajan ei tarvitse jäljitellä ketään, vaan hän saa käyttää itselleen sopivaa vuorovaikutustyyliä ja rytmiä. On aina parempi, jos rinnalla on kollega, jonka kanssa yhdessä tilanteet voi suunnitella, toteuttaa ja purkaa. Varmuus ohjaukseen löytyy kuitenkin vain itse tekemällä!
Lukuohjauksessa ei ole kyse opetuksesta, vaan ennen kaikkea ohjauksesta, jonka tavoitteena on houkutella ihmisiä lukemaan ja kehittämään lukutaitoaan. Toisaalta ohjaus pyrkii tuomaan esiin lukemisen moninaisuuden ja sen, että usein ihminen lukee ehkä enemmän kuin itse huomaakaan. Mukana saattaa olla osallistujia, joille kirjasto on vieras, ja heidän hienovarainen houkuttelu kirjaston asiakkaiksi voi hyvin olla ohjauksen piiloagendalla.
Sivuston tässä osiossa oleva aineisto pohjautuu Lukemattomat mahdollisuudet -hankkeessa toteutettuihin lukuohjauskoulutuksiin. Älä epäröi hyödyntää aineistoja, soveltaa niitä omaan ohjaukseesi ja kehittää ohjausmenetelmiä edelleen.